Restauracija UT-2


Projekt UT-2

U ljeto 1945. god. jugoslavensko RZ (Vazduhoplovstvo Jugoslovenske armije) primilo je prvih trideset UT-2M za opremanje novoustrojene pilotske škole u Pančevu. Početkom 1946. dobivaju evidencijske brojeve 0301-0330. Krajem 1947. god. iz SSSR-a primljeno je još 25 primjeraka aviona tog tipa, ali su ovi (starije) inačice UT-2 i dobivaju ev.br. 0331-0355. Avion 0333 je dakle, iz potonje tranše iz 1947. godine!

UT-2 ev.br. 0333 nosi tvornički broj 02041 i tijekom karijere u JRV kretao se kroz više školskih i borbenih jedinica.

Po primitku predate je 1. školskom puku (u Pančevu), a poslije manjeg popravka u V. SAR (peta samostalna avio radionica) ponovno je vraćen u istu postrojbu (koja je pak u međuvremenu prenumerirana, odn. promijenila naziv u 104. školski puk).
Potom prelazi na korištenje u 105. (školski puk) (koji tada bazira u Vojvodini na letjelištu kod Kovina, a potom prebazira u Mostar). U listopadu 1949. god. 0333 je predan 37. (vazduhopl.) diviziji na raspored (koje zapovjedništvo se tada nalazi na zagrebačkom Borongaju). U vrlo kratko vrijeme 0333 potom prelazi iz jedne postrojbe u drugu, a zbog kroničnog nedostatka aviona za obuku, pa ga tijekom naredne dvije godine koriste sljedeći pukovi, i to ovim redom: 111. (jurišni) puk u Cerklju kod Brežica, 96. (jurišni) puk na Plesu i na Lučkom, 204. (lovački) puk u Zemunu (moguće dislociran u to doba u Sloveniji odn. u Hrvatskoj), 172. (lovački) puk na Zemuniku kod Zadra, 83. (lovački) puk u Puli, pa se ponovno vraća u Cerklje u sastav 111. puka, a potom je opet u 96. puku (tkđ. u Cerklju) i na kraju vojnu karijeru zaključuje u 111. puku u Cerklju!
Iz ove rekonstrukcije je očito da je 0333 veći dio svog naleta u JRV ostvario u (borbenim) postrojbama gdje je korišten za trenažu pilota te za prijelaz na borbene tipove sovjetskih jurišnih (Il-2) i lovačkih (Jak-3/9) aviona, a nakon što su piloti već apsolvirali početnu pilotsku obuku u pilotskim školama.

Odluka o predaji aviona UT-2/UT-2M na korištenje Vazduhoplovnom savezu Jugoslavije tako uključuje i ovaj primerak koji je u listopadu 1952. godine (nakon popravka i remonta u Zavodu za opravku aviona br. 168) predan u VSJ. Dobiva civilnu oznaku YU-CGL a letačka karijera mu je okončana odlukom o rashodu iz 1960. godine.

Priredio: Robert Čopec

Restauracija aviona UT-2